موسسه آموزشی پژوهشی پارسبانان

این موسسه به آموزش و پژوهش در زمینه های مختلف علمی می پردازد و به ارائه مشاوره و آموزش مبادرت می نماید . سوال از شما و تحقیقات و یافتن پاسخ و آموزش با ما

موسسه آموزشی پژوهشی پارسبانان

این موسسه به آموزش و پژوهش در زمینه های مختلف علمی می پردازد و به ارائه مشاوره و آموزش مبادرت می نماید . سوال از شما و تحقیقات و یافتن پاسخ و آموزش با ما

آموزش مدیریت بحران
آموزش مدیریت بازار
آموزش مدیریت تحقیقات
آموزش مدیریت فناوری
تالیف و تحقیق در زمینه های مختلفی که مورد نیاز شما باشد
سوال از شما و تحقیقات و یافتن پاسخ و آموزش با ما

مدیریت صحنه حادثه

دوشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۵۱ ب.ظ
مدیریت صحنه حادثه:

اتفاق برای یک فرد در هر مکانی ممکن است بوجود بیاید این مکان ممکن است منزل، پارکینگ، محیط خارج و یا هر جای ناشناخته دیگری باشد و طبیعی است که ورود به هر محیطی بایستی با ملاحظات خاصی انجام شود و این ارزیابی صحنه حادثه باید قبل از ورود به محل حضور مصدوم توسط امدادگر انجام شود. چراکه برای انجام خدمت رسانی مناسب وجود ایمنی مناسب یک صحنه الزامی بوده و امدادگر تنها در صورت سالم بودن در صحنه می تواند به مداوای مناسب بیماران بپردازد.

لذا در این ارزیابی باید نکاتی را در ذهن داشت و توجه به مطالب زیر در ارزیابی صحنه ضروری بسیاراست :

Ø چند لحظه ای توقف قبل از هر نوع عملیات : ایست STOP

Ø درمورد شرایط و ابعاد خسارت و تلفات فکر کنید : THINK

Ø نحوه کاهش آسیب و عملیات را بررسی کنید و موارد خطر آفرین را دریابید : OBSERVE

Ø برای انجام عملیات برنامه ریزی کنید و وسائل مورد نیاز را مشخص کنید : PLANING

مهمترین نکات مورد توجه در ارزیابی صحنه حادثه :

البته باید در نظر داشت که ارزیابی صحنه حادثه یک سیستم ثابت و پایدار نیست وچون هر لحظه ممکن است یک صحنه پایدار تبدیل به صحنه ناپایدار گردد. لذا توجه به اصول زیر در ارزیابی یک صحنه حادثه الزامی است و باید در تمامی لحظات از ایمن بودن آن اطمینان داشت . بطور خلاصه در یک حادثه موارد زیر در بررسی و ارزیابی صحنه بسیار مهم وحیاتی است :

1- توجه به ایمنی صحنه و اینکه به هیچوجه وارد صحنه های غیر ایمن نباید شد

2- توجه به ترتیب اولویت در ایمنی فردی و دانستن اینکه وجود و اطمینان از ایمنی خود امدادگر در اولویت نخست بوده و سپس به ترتیب ایمنی همکارمان و سایر نیروهای امدادی و سپس ایمنی مصدوم و سایر شاهدین در صحنه در ادامه اولویت قرار دارند.

3- توجه به رعایت عدم تماس با ترشحات بدن مصدوم ازجمله خون ، ترشحات حلقی و ...

4- توجه به مکانیسم حادثه به طوری که شما با توجه به این امر می توانید پیش بینی کنید که در ساعات بعدی ممکن است اتفاق قابل توجهی برای بیمار می افتد یا خیر

5- توجه و تخمینی از تعدادمصدومین احتمالی که این مورد نیز برای برنامه ریزی اقدامات می تواند بسیار مناسب باشد. و البته به دلیل عدم توجه به آن نیز ننمن است جان بیماری تهدید گردد.

برای درک بهتر موضوع در حوادث مختلف به ذکر مثالهایی از حوادث شایع می پردازیم :

در حوادثی مثل تصادفات خودرو و یا هر حادثه دیگری بهتر است برای کنترل بهتر صحنه حادثه به نکات زیرتوجه ویژه شود :

- آیا وسیله نقلیه ثابت است .

- آیا برای تثبیت خودرو جهت ایمنی صحنه اقدام شده است.

- آیا سیمهای برق به صورت آزاد و خطرناک در روی خودرو یا نزدیک آن وجود دارد.

- آیا نشت بنزین و سایر سوختهای دیگر وجود دارد .

- آیا خطر آتش سوزی مطرح است .

- آیا خطر وجود مواد سمی در صحنه وجود دارد .

- آیا شیشه های شکسته و فلزات بریده شده تهدیدی برای مصدوم یا سایر شاهدین محسوب می شود .

- اثاثیه و لوازمی که در دسترسی به بیمار اختلال ایجاد می کند بررسی و حذف نمایید

- آیا نور کافی جهت دید در محیط حادثه وجود دارد

- بیمار را به جایی که امکان مراقبت و ارائه خدمات بیشتر فراهم است انتقال دهید

- از بی حرکتی محل معاینه بیمار اطمینان حاصل کنید.

- در صورت خطرناک بودن صحنه یک راه فرار را برای خود در نظر داشته باشید .

- صحنه حادثه را کنترل کنید ، همیشه شروع کننده فعالیت باشید نه اینکه به فعالیت سایر حاضران در صحنه پاسخ دهید.

اگرچه که شما در تمام موارد قصد کمک دارید اما برای تسلط بیشتر در صحنه حادثه باید :

- آرام و صبور باشید .

- باوقار و مردم دار باشید.

- انعطاف پذیر باشید.

- نسبت به وضعیت خود ، همکاران ، بیمار و محیط اطراف آگاه باشید

- با مردم یا همراهان بیمار، که از شما تقاضای کمک کرده اند مهربان باشید.

توجه به مکانیسم حادثه :

مکانیسم حادثه یعنی شرایطی که در آن حادثه ایجاد شده است و در واقع مکانیسم حادثه مهمترین جزء ارزیابی صحنه حادثه بوده که می تواند به ما در روند کمک به مصدومین یاری نماید چون ممکن است فردی در صحنه علائم واضحی از آسیب را نداشته اما بدلیل مکانیسم قابل توجه بعداً دچار نارحتی گردد. لذا باید در حادثه مهم اتفاق افتاده به مصدومین توجه بیشتری داشته باشیم.

توجه و تخمینی از تعداد مصدومین :

Ø درخواست کمک فوری قبل از انجام هرکاری در مواردی که تعداد مصدومین زیاد است. بسیار مهم و قابل توجه می باشد لذا باید به این نکته نیز تاکید داشت. البته گاهی اوقات هم اگر به وجود نفرات آسیب دیده توجهی نکنیم ممکن است موجب عدم معاینه افراد اسیب دیده گردیم که در این مورد جای بحث دارد از جمله در تصادفاتی که در خودرو آسیب دیده صندلی کودک وجود دارد ولی داخل خودرو خبری از بچه نیست . اگر برای جستجوی بچه ای که ممکن است در صحنه حادثه به بیرون پرتاب شده دقت نکنیم حوادث تلخ تری نیز ممکن است بوجود آید.

توجه به دوری از ترشحات بدن مصدوم :

با توجه به اینکه نمی دانیم مصدومین چه بیماریهایی ممکن است داشته باشندو اینکه خون و سایر ترشحات بدنی آنها ممکن است حاوی بیماریهای خطرناکی باشند لذا باید از تماس مستقیم با ترشحات بدنی مصدوم دوری جست. ودر کل باید این قانون را پذیرفت که همه افراد ممکن است مبتلا به بیماری خطرناک قابل سرایت از طریق مختلف باشند و لذا از تماس با تمام ترشحات بیمار باید پرهیز کرد.

توجه به اولویت در ایمنی :

ممکن است این سوال پیش بیاید که در یک حادثه اولویت ایمنی با کیست؟ علیرغم توجه به اهمیت جان بیمار برای ما بایستی در نظر داشت که حفاظت از خود امدادگر بعنوان اولین اولویت در ایمنی خواهد بود و پس از اطمینان از وجود امنیت بایستی وارد صحنه شده و به انجام اقدامات پرداخت. و هر موقع که احساس کنیم حضور در صحنه برای سلامتی خود امدادگر خطرناک است باید بلافاصله صحنه را ترک نمود. و در ادامه به ایمنی سایر افراد به ترتیب اهمیت توجه داشت.

البته لازم است تمام امدادگران ضمن برخورداری از اطلاعات مناسب به جعبه کمک های اولیه ای که شامل وسایل مناسب و ضروری است دسترسی داشته باشند و در کنار بکارگیری اقدامات از وسایل مناسب نیز برای این کار استفاده نمایند. در جدول زیر به پاره ای از این موارد اشاره شده اما لازم است تمام امدادگران براساس تهدیداتی که ممکن است در محیط زندگی خود اشته باشند به تجهیز مناسب جعبه کمک های اولیه خود بپردازند.

لذا تمام موارد توصیه شده زیر می تواند بر اساس شرایط تغییر نماید.

مدیریت صحنه  و اقدامات مهم در سایر موارد از جمله تماشاگران:

 البته شما که کمک های اولیه را می دانید باید جهت کاهش خطر برای تماشاگران آنها را از صحنه دور کنید . معمولا درخواست دور شدن از آنها به تنهایی کافی نخواهد بود. شما می­توانید با استفاده از الفاظ خاصی آنها را به محلهای ایمن راهنمایی کنید. مثلا (( به طرف دیگر جاده بروید)) یا (( در پیاده رو بایستید)). همچنین می­توانید از بعضی از تماشاگران جهت دور نگهداشتن بقیه از صحنه کمک بگیرید. در صورت در دسترس بودن طناب یا نوارهای مسدودکننده می توانید از آنها نیز استفاده کنید. بدیهی است که  مردم معمولا از این سدها عبور نخواهند کرد.

 البته چون لزوم توجه به ایمنی گاهی اوقات بسیار با اهمیت است لذا در اینجا به مواردی که ممکن است برای شاهدین خطرساز باشد بعنوان مثال اشاره می شود:

نشت بنزین:

نشت بنزین در حوادث اتومبیل بسیار شایع  و ممکن است برای شاهدین بسیار خطرناک باشد. لذا توجه به این احتمال ممکن است توجه ما را به حادثه بیشتر نماید.

باطری اتومبیل :

باطری اتومبیل خطرناک است و باید از تماس با آن اجتناب شود.

کابل­های الکتریکی افتاده :

کابل­های الکتریکی افتاده ممکن است به علت آب و هوای بد یا برخورد اتومبیل به تیرهای برق دیده شوند.و ممکن است دارای جریان برق بوده و سلامتی افرادی که به آن نزدیک می شوند را تهدید نمایند. البته از آنجائیکه معمولاً جریانهای برق با ولتاژ بالا از این کابلها عبور می نماید لذا رعایت فاصله مناسب از این کابلها الزامی است.گاهی اوقات نزدیک شدن به کابلهای برق فشار قوی حتی بدون تماس نیز می تواند بسیار خطرناک باشد.

اتومبیل در تماس با کابل افتاده :

اگر کابل به روی اتومبیل افتاده به مسافران گیرکرده در داخل خودرو بگویید که داخل اتومبیل بمانند. هرگونه تلاشی جهت حرکت دادن کابل یا خروج مسافرین ممکن است منجر به آسیب یا مرگ شما و یا حتی مسافران  داخل خودرو و شاهدین گردد.

لذا بهترین اقدام در خصوص این حادثه این است که  :

- تمام تماشاگران را از اتومبیل دور کنید.

- با اداره برق تماس بگیرید.

- با آتش نشانی تماس بگیرید.

اتومبیل بدون ثبات و پایداری  :

تمام اتومبیل­های تصادف کرده را بدون ثبات در نظر بگیرید مگر آن که شما خودتان آن را ثابت کرده باشید.  حتی اگر اتومبیل تصادف کرده به روی چهار چرخ باشد بی ثبات است و نیاز به ثبات کردن دارد.

 

 لذا ممکن است خودرو در حال فرو رفتن در جایی خطرناک باشد که در این صورت اگر امکان در آوردن سریع سرنشینان وجود دارد باید اقدام شود و البته اگر اتومبیل در یک مکان مناسب بود و تهدید دیگری هم برای سرنشینان وجود ندارد و همچنین احساس می کنید که  ممکن است تعدادی از مسافران آسیب دیده باشند بهتر است منتظر حضور پرسنل اورژانس 115 باشید. در هر صورت باید خاطرنشان شود که حضور شما در صحنه برای کمک رسانی در مواردی مورد تاکید است که احتمال بروز خطر جدی برای سرنشینان تا زمان حضور اورژانس وجود دارد و در شرایطی که فکر می کنید با مدیریت خود می توانید تا زمان رسیدن پرسنل 115 صحنه حادثه را ایمن نگه دارید توصیه به عدم دخالت و منتظر حضور پرسنل EMS بودن  بهترین کار خواهد بود.

مروری بر اقدامات لازم  در مواقع خاص از جمله :

بروز آتش سوزی ، برق گرفتگی و غرق شدگی و بیماران مهاجم و روانی :

        آتش سوزی ها :

- روشن کردن زنگ حریق و اطلاع سریع به آتش نشانی

- کمک به خروج افراد از محل حریق

- کنترل آتش و وسعت حریق و بستن درب  ها برای کنترل آتش

- در هنگام آتش گرفتن لباسها ابتدا مصدوم را نگه داشته و یک پتوی خیس که از الیاف نخی و غیر پلاستیک باشد  دور وی به پیچانید تا با عدم رسیدن اکسیژن آتش سریع خاموش گردد.

- سعی کنید تمام لباسهای در حال سوختن را از بدن فرد خارج کنید مگر اینکه لباسها به بدن فرد چسبیده باشد که در این صورت لباس را طوری قیچی کنید تا قسمت های چسبیده در محل باقی و سایر قسمت ها خارج گردد.

- تمام اشیاء فلزی و زیورآلات را بلافاصله در آورید چون ممکن است موجب ادامه سوختگی گشته و همچنین بدلیل تورم قسمت های سوخته پس از حادثه ممکن است براحتی خارج نگشته و حتی خونرسانی اندام را هم مختل نماید.

- در صورت وجود آب محل سوختگی را با آب خنک کنید. برای این کار نیازی به آب استریل نبوده و از هر آبی که قابل خوردن است می توان برای این کار استفاده کرد.

- در ساختمان پر از دود و گاز به حالت سینه خیز یا نشسته عبور کنید و با استفاده از پتو و یا فرش فضاهای زیر درها را پر کنید.

- البته در تمام این موارد لازم است که شما جانب احتیاط را رعایت واز حضور در این مکانهای خطرناک پرهیز نمائید مگر اینکه به هر دلیل اصرار به کمک یا ضرورت انجام مداخله برای شما وجود دارد.

- گاهی اوقات اقدامات برای این است که شما خودتان داخل یک ساختمان در حال سوختن حضود دارید و لازم است با بهترین اقدام برای نجات خود و دیگران تلاش کنید.

 برق گرفتگی  و صاعقه زدگی:

v      عبور جریان الکتریکی از بدن فرد می تواند  باعث سوختگی، توقف تنفس و ایست قلبی شود.

v   جریان برق فشار قوی: می تواند فرد را پرتاب کند و باعث شکستگی استخوانها و آسیبهای مرگبار شود.هرگز برای کمک به مصدوم به محدوده جریان برق فشار قوی وارد نشوید(فاصله مطمئن 18 متر می باشد).

v  جریان برق فشار ضعیف: قطع کردن جریان برق و دور کردن منبع برق از مصدوم با یک  وسیله چوبی مثل جاروی چوبی یا پلاستیکی در حالی که خود روی جسم خشک و نارسا ایستاده اید. یا کشیدن و دور کردن مصدوم از منبع الکتریکی با استفاده از روش مناسب پس از قطع منبع برق از توصیه های مناسب است. در ضمن هر فرد برق گرفته را بعنوان احتمال آسیب برای ستون فقرات در نظر بگیرید حتی اگر مصدوم پس از برق گرفتگی در همان جای خود مانده باشد.

غرق شدگی :

در مورد خطرات ناشی ازغرق شدگی بخصوص با آب سرد  با درجه حرارت آب دریا از 5 تا 15 درجه ساتیگراد که می تواند باعث بروز کاهش دمای بدن گردد که به غیر از غرق شدگی می تواند موجب افزایش بروز خطرات  جدی و تهدید کننده برای غرق شده  شود.

مشکلات ناشی از غرق شدگی می تواند شامل موارد زیر باشد :

Ø      نفس نفس زدن بیمار و بلع آب

Ø      افزایش ناگهانی فشار خون و بروز حمله قلبی

Ø      کاهش قدرت شنا کردن بدلیل خستگی و حتی انقباض عضلانی

Ø      از دست دادن هوشیاری بدلیل کمبود اکسیژن و بروز حوادث بعدی

Ø      و کاهش دمای بدن(هیپوترمی)

اقدامات مناسب در فرد غرق شده :

۱-برای رفتن به آب برای کمک به فرد غرق شده بعنوان آخرین اقدام انجام می شود و البته باید با وسایل مناسب وارد آب شد و حتماً آشنا بودن به فنون شنا و حمایت سایر پرسنل

۲-شروع اقدامات درمانی از داخل آب و از جایی که پاهای ناجی به کف استخر رسید با انجام تهویه دهان به بینی مصدوم

۳-حمایت از ستون فقرات گردنی مصدوم در حین کمک رسانی و حتی خارج ساختن از آب

۴-خارج کردن مصدوم از آب و درضمن گرم کردن  در صورت نیاز انجام احیاء قلبی- ریوی(CPR)

۵-صبر کنید تا نیروهای تخصصی برسند.

۶-البته در استخر از جلیقه نجات و یک تیرک استفاده کنید.

۷-در دریا و سیل باید پرسنل آموزش دیده عملیات را انجام دهند. 

۸-در آب های آزاد باید از جلیقه نجات استفاده کنید .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۱۸
دکتر سید عبدالرضا بابامحمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی